Bosch creează mașini care pot evita accidentele, fără a fi autonome

de: Andrada Bonea
29 10. 2015

Bosch a anunțat că lucrează la un sistem care poate detecta și evita trecătorii care apar în fața mașinilor în mers și speră să îl comercializeze din 2018.

Sistemul nu este în totalitate autonom, dar intervine dacă reacția șoferului într-o anumită situație nu e suficientă pentru a preveni coliziunea. Folosește o cameră video stereo pentru a monitoriza strada, cu un software care prezice care sunt direcțiile pe care trecătorii le-ar lua, în funcție de orientare și de direcție. Acel algoritm e bazat pe cantități imense de date despre comportamentul trecătorilor, înregistrat de camere de supraveghere.

Ar putea suna ciudat și nu tocmai revoluționar să ai o mașină care nu face nimic până când nu are de ales, dar tocmai acest lucru îi scutește de dureri de cap pe cercetători, eticieni și filosofi. Practic, mașina face doar ce șoferul plănuiește să facă, doar că îi anticipează mișcările. Astfel, nu are nicio responsabilitate concretă pentru ce se întâmplă.

Crearea de mașini autonome, capabile să reacționeze în eventualitatea unor situații neprevăzute, e un fenomen complex. Oricum, în comparație cu competitorii, Bosch pare să încerce un teren ceva mai sigur. Mașinile autonome Google au deja la activ aproape trei milioane de kilometri parcurși pe străzile americane, dar nu au fost niciodată cauza unui accident, potrivit statisticilor. Cei de la Volvo au de gând, de asemenea, să lanseze o mașină autonomă în 2017. Elon Musk spune că tehnologia este aproape pregătită pentru marile străzi.

O mare problemă a mașinilor complet autonome o reprezintă decizia de a salva viața cuiva. Din punctul de vedere al lui Gregory Pence, directorul departamentului de Filosofie al UAB, un computer nu poate face față dilemelor morale. Nici oamenii nu pot face asta, pentru că, în ciuda empatiei de care se presupune că suntem capabili, întotdeauna vor exista prea multe circumstanțe atenuante și întrebări fără răspuns. Pe cine ar alege mașina ta autonomă, pe tine sau pe pietonul fără apărare?